Blogi

OTSA ja Improvisaation iloa Kansallismuseon Kesäpihatapahtumassa 28.8.2019

18. syyskuuta 2019

Talvella 2018-2019 ryhdyimme seitsemän kansanmuusikkoystävyksen voimin työstämään ideaa itämerensuomalaisen musiikin juuriin pohjautuvista improvisaatotapahtumista, joissa ihmiset pääsisivät halutessaan myös osallistumaan musiikin tekemiseen. Tapahtumat olisivat myös kannanotto järkevämmän kulutuksen ja kestävämpien elintapojen puolesta. Projektin työnimeksi tuli OTSA – Osaaminen-Tunne-Syvyys-Ajatus. Ryhmään kuuluvat: Outi Pulkkinen, MuT (laulu, jouhikko), Sanne Tschirpke, MuM (laulu, erilaiset huilut, munniharppu), Jenni Venäläinen, MuM (kanteleet), […]

Lue lisää...

Latvian kokle

10. heinäkuuta 2019

Minulla oli ilo osallistua Latviassa Laima Jansonen ja Kocēnin kunnan kokle viikonloppukurssille 28.–30.6. Daugulissa ja Latvian laulujuhlien 155-vuotisjuhlaan 30.6. Dikļissä.  Tiiviin yhteisöllisellä kurssilla oli noin 40 aikuissoittajaa, joille oli tarjolla kokle-opetusta, perinnelaulun opetusta, kehtolauluja ja vetämäni karjalaisen kanteleimprovisaation työpajat. Tunnelma oli niin kuin usein olen Baltian maissa kokenut: innostunut, positiivinen ja energinen – koklen harrastus […]

Lue lisää...

Hiljainen haltioituminen – kun soitin soittaa soittajaa

23. maaliskuuta 2019

Pitkäkestoinen, hitaan estetiikan improvisaatio on pienkanteleiden maailmassa yhdistelmä soittotekniikkaa, instrumentointia ja viritysjärjestelmiä (ks. Tutkimus). Tämän yhdistelmän olen aina kokenut merkilliseksi taikalaatikoksi, jonka taipumuksena on itsessään tuottaa musiikkia. Musiikkia, joka on riippumaton minusta ja jonka mysteeri vetää magneetin tavoin puoleensa. Toteamus saattaa kuulostaa ristiriitaiselta: miten itse soitettu ja improvisoitu musiikki voisi olla riippumaton itsestä? Ovathan ne […]

Lue lisää...

Lönnrotin kantele SM95

28. helmikuuta 2019

Kalevalan päivä on hyvä päivä kertoa kanteleenrakentaja ja -soittaja-Lönnrotista. Koska olen useamman vuoden valokuvannut ja mittaillut Turun Sibelius-museon kantelekokoelmaa, olkoon tässä esimerkkinä Sibelius-museon Lönnrotin kantele SM95. Kanteleen suhteen Lönnrot oli huikea visionääri, uuden malliston ja soittotavan kehittäjä, suunnittelija ja myös toteuttaja. Lönnrot rakensi, soitti ja opetti, kehittäen paitsi instrumenttia myös pedagogiikkaa. Hän myös innosti muita […]

Lue lisää...

SM811 & BM293 – kuin kaksi marjaa!

20. tammikuuta 2019

Suomen museoissa olevien 1800-luvun ja 1900-luvun alun kanteleiden alkuperästä löytyy yleensä harmittavan vähän tietoa. Pahimmillaan ainut museokirjan merkintä saattaa kertoa, että soitin on ”Kantele” ja että sen lähtöpaikka on ”Suomi” – hiihaa! Soittimia katsellessa tiedon puute tuntuu erityisen harmittavaiselta, sillä kanteleet ovat pääsääntöisesti varsin mielenkiintoisia ja yksilöllisiä kukin omine erityispiirteineen. Yksilöllisyys ei tietenkään ole mikään […]

Lue lisää...