Blogi

Jos olisin kirjailija, loisin Taivassalon kanteleesta scifiä

13. maaliskuuta 2024

Saattaa olla, että Sibelius-museon kantele SM124 on ainut Suomen museoissa oleva Taivassalon kantele. Se sisältää niin monia erikoisia ja yksilöllisiä piirteitä, että jos osaisin, kirjoittaisin siitä scifiä. Soittimen rakentaja on nähnyt vaivaa muotoilun suunnitteluun ja toteutukseen, mutta mitä hän tällä erityisellä muotoilullaan halusi viestittää, sitä emme enää saa tietää. Minulle ääniaukko tuo mieleen galaksit ja […]

Lue lisää...

Teppo Repo ja hänen 12-kielinen kanteleensa SM579 vuodelta 1955

03. maaliskuuta 2024

Sibelius-museon 12-kielinen kantele SM579 on Suomessa paimensoittajana tunnetuksi tulleen inkeriläissyntyisen Teppo Revon (1886–1962) rakentama. Kanteleen lahjoitti museolle myöskin inkeriläissyntyisen ja sittemmin suomalaistuneen Antti Hämäläisen (1897–1976) leski Tellervo Hämäläinen vuonna 1980. Lahjoitus sisälsi kanteleen lisäksi Antti Hämäläisen vuonna 1955 Teppo Revosta tekemän haastattelun (SmL3347). Hannu Saha on kirjoittanut Teppo Revosta Kansallisbiografiaan ja  Paimensoittaja Teppo Repo -CD:n […]

Lue lisää...

Arvoituksellinen Sibelius-museon koverokantele SM1910

23. helmikuuta 2024

Viime vuosikymmenellä kävin kuvaamassa ja mittaamassa kaikki sen aikuiset Sibelius-museon kanteleet: 8 viisikielistä, 7 viisikielistä suurempaa pienkanteletta ja 27 suurkanteletta. Lisäksi mukana oli 8 soitinta, joiden luokittelu kanteleeksi on enemmän tai vähemmän kiistanalainen. Vuonna 2019 julkaisin viisikielisten kanteleiden tiedot ja nyt olen tekemässä vastaavaa yli viisikielisistä pienkanteleista. Kantele SM1910 on monia kysymyksiä herättävä ja vastauksia […]

Lue lisää...

Suolikielinen kantele muiden muassa

09. huhtikuuta 2023

Pienkanteleiden ja niiden historiallisten mallien kielimateriaalikokeilut ovat mielenkiintoisesti nostaneet esiin eri materiaalien vaikutuksen soittimen olemukseen: erilainen kielimateriaali edellyttää usein paitsi erilaista viritystasoa myös erilaista soittoteknistä lähestymistä, sillä soittotuntuma voi olla täysin erilainen kielimateriaalista riippuen. Olen kokeillut museosoitinmalleissa ja joissain uudemmissakin pienkanteleissa erilaisia pronssi- ja messinkilankoja, joita suomenkielessä nimitetään yhteisesti vaskilangoiksi. Museokanteleiden ja arkistotietojen perusteella 1800-luvulla […]

Lue lisää...

Konsertti, jossa yleisö loi musiikin

27. helmikuuta 2023

Kanteletupa-konsertti Helsingin Musiikkitalon Organossa 11.2.2023 oli ehkä alkujaan hieman epävarmoin odotuksin ja samaan aikaan kuitenkin vankasti musiikillis-filosofiseen vakaumukseen luottaen osana Taideyliopistossa tehtävää tutkimusta synnytetty kokeilu, jossa yleisölle päätettiin antaa mahdollisuus tulla mukaan musiikin rakentamiseen. Ehkäpä vastoin monen (myös minun) ennakko-odotuksia koe onnistui, hip-hip-huraa, yli odotusten. Tämä oli elämys – konsertti, jossa yleisö loi musiikin. Koko […]

Lue lisää...